موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

مصاحبه اختصاصی مهربد با پیمان رسولی

پیمان رسولی 

در بین اهالی موسیقی و در دنیای اینترنتی زم زمه هایی مبنی بر اینکه نوازنده ایی به عنوان اولین فردی است که در ایران اثر زوربای یونانی را با سرعت ودقت بسیار بالا اجرا نموده است و باز هم اولین نفری است که کنسرت تخصصی گیتار و موسیقی تلفیقی از نوع آمریکای لاتین را اجرا نموده است به گوش می رسید تا اینکه بعد از مدت ها تحقیق و پرس و جو از اهالی موسیقی متوجه شدم که آری این چنین شخصیتی حقیقت دارد  و در ایران زندگی می کند که این مایه افتخار و خوشحالی ما ایرانی ها می باشد .

ایشان پیمان رسولی استاد دانشگاه در زمینه تاریخ موسیقی و تدریس تربیت مربی گیتار - ریاست آکادمی تخصصی گیتار و موسیقی در شیراز و برگزار کننده چندین کنسرت بزرگ و پرهزینه گیتار می باشند . تسلط کامل ایشان به عنوان آهنگساز بر چند ساز سنتی و کلاسیک و ساخت آهنگ بر روی سریال کورش کبیر خود نشان دهنده تمامی زم زمه هایی که در باره ایشان به گوش می رسد می باشد . صحبت ها ی جالب ایشان در این مصاحبه صد در صدر کامل و شکافته شده بود . یک نکته ایشان از دوستان بسیار نزدیک و صمیمی مرحوم ناصر عبداللهی بودند که قرار بود بر روی سریال تلویزیونی راه بی پایان که چهارشنبه شب ها از شبکه سوم سیما پخش می شد آهنگسازی کنند تا ناصریا بر روی آن بخوانند اما درآن زمان ناصریا از بین دوستداران رفت و استاد رسولی هم دیگر به آن کار فکر نکردند . 

 منتظر نظرات شما در این باره هستم باتشکر مدیریت وبلاگ موسیقی ونامداران مهربد . . .

-----------------------------------------------------------------

 

 

مهربد :استاد دانشگاه مدیر اولین آکادمی تخصصی گیتار و موسیقی شیراز - صاحب استودیوی ضبط و تکثیر آثار هنری موسیقیایی و مواردی که خود باید کامل کنید و سپس بفرمایید با این وضعیت شبانه روز برای شما کم نیست ؟

پیمان رسولی :

به شدت کم می آورم واقعا نمیرسم البته خیلی از دانشجویان و کسانی که فعال بودند و به جای خیلی خوبی رسیدند

مثلا خانم لیلی افشار وقتی تشریف اوردند شیراز میگفتند من صبحها ساعت 4.4/5 صبح بیدار میشوم و شروع میکنم به تمرین کردن منتهی شاید برای ایران عجیب باشد من در ایران زندگی میکنم ولی به خاطر نگرش آن افکار و نگرشها که نسبت به زندگی و نسبت به اینکه خواسته هائی را که دارم و چیزهائی را که توی ذهنم تصور کرده ام بیاورم به خواست خدا هم اش تحقق پیدا میکند مگر اینکه خودم نخواهم پس من به راحتی 24 تا 48 ساعت کار میکنم بخاطر اینکه گویند

العبدویدبر و الله یقدر

انسان تدبیر میکند و خدا تقدیر میکند

یادمان باشه بدون تلاش هیچ دستاوردی بدست نخواهیم آوردیعنی اینکه صرف اطلاعات داشتن هیچ دستاوردی برای ما بدست نخواهد آورد ما اگر بدانیم پشت این در یک کیسه طلا هست تا نرویم دنبالش و حرکتی نکنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و هیچ دستاوردی بدست نخواهیم آورد پس بنابرین این اقدامات بخاطر اینست که من خواستم خداوند هم در واقع عطا فرمودند

توجه داشته باشیم که بوسیله خودم این اتفاق می افتد خداوند مسبب الاسباب هستند او اول اسبابش را برای ما فراهم میکند اسبابش اینکه شما فلان ساز داشته باشید  فلان اطلاعات رو داشته باشید انرژی داشته باشید که شبها بیدار باشید و کار کنید نمیدانم در طول روز هر روز بتوانی بطور فشرده کار کنی و بتوانی به استراحت برسی بنابراین اینها کا ملا اسبابی هست که او مسبب الاسباب فراهم میفرماید

 مشغله من خیلی زیاد هست از چیزی که گفتید خیلی بیشتر از اینهاست

هر کاری را که در زمینه مو سیقی بگوئید من انجام داده و انجام میدهم از یک کوک ساده گیتار گرفته تا رهبری ارکست سمفونیک بنابراین مابین رنج و آسایش این دوتا دامنه است بسیار وسیع

یعنی از کوک ساده گیتار تا نوازندگی فوق عادی نوازدگی حرفه ای نوازندگی ورد جهانی استودیوپلیر نوازندگی استودیو تدریس موسیقی در دورهای مقدماتی متوسطه پیشرفته در واقع ادونس درس بدهند خیلی خیلی کم داریم جدا از این دوره ادونس در واقع مسترکلاس معمولا برای مدرسین هست که 1/5 تا 2 سال دانشگاه غیر انتفاعی بزرگمهر دانا فقط وفقط رشته مربیگری گیتار تدریس میکردم

این رشته را خودم برای اولین بار در ایران راه اندازی کردم

یعنی تمام سر فصل ها در واقع در هر ترمی چه درسهائی با ید تدریس بشود همه اینها را من نوشتم و فرستاده شد وزارت علوم تحقیقات و فن اوری ودر نهایت تائید شده و برگشته و تدریس شده

کار دیگر نمایندگی در ارکستر بعنوان یک موزیک پلیر ثابت رهبری ارکستهای کوچک سرپرستی ارکستهای پاپ ناظر فنی بودن در بسیاری از ارکستها و ارکستهای دیگران جوانهائی که میروم سر ارکستهایشان مثال دو ماه یک دفعه فقط اشکا لاتشان را می گیرم به آنها خط میدهم  بر میگردم . ارکست ثابتی تا الان نداشتم

مثلا فیلمساز مورد علا قه من کیارستمی ممکن است در هر فیلمش از یک سری بازیگر آماتور استفاده کند آماتور یا حرفه ای استفاده کند من هم دقیقا همین طور در اغلب ارکستها سعی کردم . ارکستهائی که داشتم همه فیکس نبودند همیشه سعی کردم انتخاب کنم بصورت مقطعی از نوازنده حرفه ایی استفاده کردم و از نوازندگان ارکست سمفونیک در گروهها استفاده کردم نوازنده که تجربه استیج نداشته و اغلب شاگردان خودم بودند استفاده کردم

ناظر ضبط بودن در استودیو اهنگسازی تنظیم کلیه اثار

موسیقی فیلم و تئا تر

در این باره 2 بار تحقیق وسخنرانی در شیراز انجام شده که توسط بنده انجام شده که بنده انجام دادم

یکبار در سال 78 و یکبار سال 86 در واقع یک کارگاه تئا تر بهمراه اقای مزارعی یکی از شاخه های بسیار مهمی که مورد علا قه من هست با هم پیش بردیم و اطلا عات در این زمینه خیلی خیلی کم هست به هر صورت هر شاخه را که در این زمینه بفر مائید کار کنم و خیلی هم جلو برم و سعی کنم پیشرفت کنم .

مهربد :چرا شما با این سرمایه ( منظور توانایی هنری و مدیریتی نه مادی ) همانند بابک امینی که تا این حد رسید از ایران مهاجرت کرد نرفتید ؟ در آنجا سرمایه هنری و مدیریتی شما افزون تر و باعث شهرت بیشتری می گردید ؟

پیمان رسولی

 

پیمان رسولی :

ببینید اینجوری نیست . این سوالها را اغلب روز نامه ها و مجلا ت که مصا حبه کردم از من پرسیدند به آ عزیزان میگویم از همین شیراز دنیا را خواهم گرفت دقیقا اگر بخواهیم همیشه باید اول باید محلی باشیم مثال

مارکز نویسنده کتاب 100 سال تنهایی این از یک جامعه خیلی فقیر بلند میشود ودنیا را تسخیر میکند بزرگترین نویسندگان در واقع رشته ادبیات و در سبک سوررئالیسم و رئالیسم جادویی در این دورشته یا بنوئل بهترین فیلمساز یا فردریکو فرنینک همان مکانی که زندگی میکند تاثیر زیادی در دنیا گذاشتند که زمانی که هنوز هم به دهکده جهانی هم نزدیک نشده بودیم فقط بحثش بود پس الان خیلی راحت تر میشود این کا ر را کرد پس اگر الان نکنم باید خودم را زیر سوال ببرم در واقع فیلمساز سبک سور رئالیسم و رئالیسم جادویی کسی است که بنوئل فیلمساز سوررئالیسم بهترین فیلمساز سبک سوررئالیسم در تحت تاثیر خودش قرار می دهد در واقع از یک چنین جامعه ایی برخاست یکی از الگوهای خوب من عباس کیارستمی است. در این رابطه میتوانیم بعد صحبت کنیم .

دوم اینکه بابک امینی دوست قدیم بنده زمانی که در ایران بود از شهرت خاص خودش برخوردار بود در نوازندگی استودیو - آهنگسازی و اساسا کاراکتر موسیقایی خیلی خوبی داشت بابک بسیار پسر خوب و انسان خوبی هم هست برایش درود می فرستم هر جا که هست ولی در صدد اینست که ایشان با رفتن به خارج از کشور عملا در جامعه خارج از کشور حل شد یعنی الان شما اسمی از بابک امینی سر زبان ها نیست یا شادمهر عقیلی حل شد . در ایران دقیقا یادم هست قبل از اینکه از ایران برود شادمهر اساسا یک اسطوره خیلی خیلی بزرگ شده بود خیلی سپهسالار شده بود شخصیتش البته ممنوعیتش این نبود که آثار خاصی هست ممنوعیت پخش آثار شادمهر این بود که مشکل قرار دادی و در واقع اقتصادی با آن شرکت طرف قرارداد خودش داشت نه اینکه مسائل دیگری - به هر صورت الان آنها رفتند آن بر راحت شدند و نتوانستند دنیا را بگیرند و در جشنواره گرمی شرکت کنند و رفتن اینها هم جالب اینجاست یک روزنامه دیگر هم از من سوال کرد رفتنشان هم هیچ تاثیری در ایران نداشت رفتن شادمهر به محض اینکه شادمهر از ایران رفت مشابه اش پیدا شد آن هم به دلیل اینکه یک نفر دیگر جایش می آید چون که متوجه شدند این تیپ صداها به هرحال به مذاق ما ایرانی ها خوش می آید یا اینکه به هرحال شرطی شده ایم که هر چیزی برای اولین بار میشنویم خیلی زود ذوق زده شویم و آن شخص به هرحال خیلی استار میشود و بعد هرچیزی هم که شبیه این باشد هم می تواند استار باشد.

مهربد :

بعضی از دوستان به شما می گویند امپراطور گیتار ایران وسند این گفته را رکورد سرعت نواختن ملودی های چند لا چنگ می دانند. پیمان با این کار پرواز بلندی کرد . در رابطه با این لقب و رکورد و این نظر بفرمایید؟

پیمان رسولی

پیمان رسولی :

اجازه بفرمایید در این باره یک کمی بیشتر توضیح بدهم به خاطر اینکه خیلی مهم است ببینید البته به خاطر انکه تدریس می کنم تا به حال سه تا چهار هزار هنرجو اینجا امده اند و رفته اند در حال چرخش بودند در این سال ها این یک مورد و مورد دیگر اینکه این کنسرت تخصصی سال هشتاد و چهار که من اجرا کردم سال هشتاد و چهاریک کار پاپ اجرا کردم تو تخصص خاص گیتار نبود سال هشتاد و چهار کنسرتی که اجرا کردم کنسرتی بود که تا به حال در ایران اجرا نشده بود و بعد از آن شروع شد آن هم توسط هنرجوهای خودم یواش یواش به فعال شدن و اجرا شدن شروع شد . چون برای اولین بار اجرا میشد و من دوسال وقت گذاشته بودم و میگفتند قبلا قابل اجرا خواهد بود و میگفتند و احساس می کردند که حالا بقیه یا فرصتش را ندارند یا  جرات نمی کنند سراغ این قطعات بروند چون به هر حال کار بسیار مشکلی است .نمونه اش زوربای یونانی قطعه ایی است که فقط در ایران توسط من و دوست خوبم استاد کیوان ساکت اجرا شده اقای ساکت با تار این موسیقی را اجرا کرده اند در تار نواختن با سرعت نواختن آسان تر است به این علت که سیم ها نازک تر است .هر چه سیم نازک تر باشد از لحاظ ضخامت سرعت خیلی خیلی میتواند بالاتر برود هرچی که فاصله آن فرت ها و پرده ها به هم نزدیک تر باشد باز سرعت خیلی بالاتر می رود . هرچه فاصله بین دوتا سیم هم نسبت به هم کمتر باشد باز سرعت می تواند بالاتر برود در تار این خصوصیت را دارد که به بهترین نحو هم باشد . پس در نتیجه حالا به هرحال استاد ساکت اجرا کردند ولی در گیتار سیم نایلون این طور نیست مثلا سیم قطور است فاصله فرت ها از هم دورند فاصله سیمها از هم دورند نسبت به گیتار الکتریک من سرعتی که در گیتار الکتریک ممکن است اجرا کنم ممکن است خیلی خیلی بالاتر از گیتار سیم نایلون اجرا کنم پس این قطعه بدین صورت اجرا شد . البته یادم هست که یک دختر خانم اکراینی یک سال تشریف آورده بودند شیراز در ارکستر از اکراین آمده بودند یک ساز محلی شبیه گیتار داشت اندازه ماندلین به نام بئر اگر اشتباه نکنم و ایشان به راحتی قطعه زوربا را به سرعت بالا می زد البته یکقسمت های مشکلش را به صورت چهارتایی نواخته می شود آنجا را من می دیدم که سرعت اجرا نمی کردند سال بعدش ایشان دوباره آمد اجرا کرد دیدم خیلی پیشرفت کرده و هر دفعه که من ایشان را میدیدم تحت تاثیر قرار می گرفتم که در واقع اثارش را صحیح اجرا کنم و تمریناتم را بیشتر کنم به هر ترتیب من به صورت صحیح اجرایش کردم قطعات پاکودولوچیا در ایران معمولا تا به حال اجرا نشده بود تقریبا می توانم بگویم که خیلی خیلی محدود نمونه ما داریم که قطعات پاکو را آن هم قطعات ساده اش توسط کسی اجرا شده باشد چون پاکو دو لوچیا یک نوازنده نئو فلامینکویست در واقع خودش بنیانگذار سبک نئو فلامینکوست و به هر صورت قطعاتی که قبل از آشنایی من با لری گولییر - آلدی میولا - جان مک لافین شنیدم ساخته بسیار ملودیک و زیبا هستند در واقع مشکل هم هست . قطعاتی که قبل از آشنایی با این جزمن ها ساخته شده در واقع یک مقداری پیچیده تر از بافت هارمونیکش است .فرق نمی کند ایشان جوری اهنگسازی کرده که چه در اثار قدیمی اش و چه در اثار جدیدش نواختن این اثار خیلی وقت می برد و به علاوه خیلی مشکل است باز برای اولین خود بنده در ایران اجرا کردم به صورت صحیح مثلا قطعه اینتر داس آگوست که ساخته پاکودولوچیا است یک بداهه نوازی در یک تئاتر بوده است و معروف شده است حالا در آن زمان و به همین صورت ادامه پیدا کرده است و معروف شده این معروفیت و اجرا های مختلفی از ان کرده است پاکو در هر اجرا هم بداهه نوازی های خاص خودش را کرده است یعنی با هم تفاوت می کند ولی به کل بداهه ساخته شده بوده چون شهرت پیدا میکند به همین شکل ضبط می شود . نواختن این را من ندیده ام تا حالا به این شکل که کسی به صورت کامل اجرا بکند صحیح نت به نت عین خودش اگر این کار انجام شده بعد از اجرای این کنسرت بوده است . یک قطعات اردشیر فرح و استرانس خب استرانس اند فرح یک گروهی هستند که سایتشان هم در سایت خود بنده هم لینک است به هر صورت بیست و خورده ایی هست که با هم آشنا هستند و با هم کار می کنند . اردشیر فرح در خارج هست و در واقع در عرض ده سال هفتصد کنسرت اجرا می کنند و یعنی تقریبا هفته ایی یک کنسرت کاندید جایزه جشنواره گرمی بودند در رشته خودشان و با بسیاری از نوازند های بزرگ دنیا مثل آلدی میولا و خیلی های دیگر ساز زده اند جزء نوازنده های برتر در دنیا هستند و مخصوصا در آمریکا و آمریکای جنوبی که در قسمت جنوب آمریکا خیلی خیلی مشهورند که متاسفانه ایرانی ها خیلی نمیشناسنشان و بنده افتخار میکنم که اردشیر فرح ایرانی است و بسیار انسان خوب و دوستداشتنی است به هر صورت منظرم اینست که برای اولین بار در ایران آثار استرانس اند فرح من اجرا کردم به صورت صحیح او به معنای خودش .

دیگر موسیقی کوبا آثار موسیقی کوبا را برای اولین بار بنده اجرا کرده ام چندین سال پیش شاید می خواهم بگویم سیزده چهارده سال پیش یا بیشتر یک سری موسیقی ملل یک سری نوار از موسیقی ملل انتشار پیدا کرد که دیگر یواش یواش انتشار پیدا نکرد بلوز بود و آفریقای لاتین و آمریکای لاتین بود . که مموسیقی کوبا به بهترین نحو از یک موسیقیدان مشهور کوبایی اجرا شده بود .و کی هم متاسفانه نخریده بود . در هر صورت من بهترین آثارش را در آن جمع کردم و اجرا کردم که خیلی خیلی مورد استقبال قرار گرفت . اجرای اشعار حافظ راستش من خودم اصلا خواننده نیستم اگر یک وقتی هم در کنسرت خواندم صرفا و صرفا به خاطر علاقه ایی هست که به خود حضرت حافظ دارم . یا اگر یک تک آهنگی را خواندم برای موسیقی فیلمی که حالا قرار است انتشار پیدا کند و پخش شود فقط به خاطر این است که آقای کارگردان از من خواست که صدا یک صدایی باشد که در یک رستوران است مثل پر پرواز که در آن قسمتی که شخصی در رستوران دارد گیتار می زند که خیلی به صورت عام باشد همین . پس اشعار حافظ را آمده ام برای اولین بار درواقع با تم موسیقی پاپ اسپانیا که خیلی ایرانی ها دوست دارند که تحت تاثیر فلامینکو است اجرا کردم و از این اشعار حافظ اتفاقا هشت - نه تا کار را که من خودم تفال زدم و از حضرت حافظ گرفتم که خود ایشان به بنده دادند به هر صورت از ایشان گرفتم به اندازه یک آلبوم هست که اینها را همه شان را در سریال هزاره سوم عشق با همکاری استاد علی آزاد مشترک با هم دیگر موسیقی آن را ساختیم که متاسفانه این سریال در رابطه با کورش کبیر بود از دیدگاه قرآن به اسم ذالقرنین بود متاسفانه جلوی پخش آن گرفته شد و تهیه کننده چندین میلیون تومان ضرر کرد و قصد دارم اینها را اصلا کاست کنم و سی دی کنم برای پخش اما متاسفانه تا به الان موقعیتش پیش نیامده است .

پیمان رسولی

در رابطه با اینکه به من گفته اند امپراطور گیتار واقعا دست عزیزان و دوستان درد نکند خیلی ممنونم از این لقبی که داده شده است ولی این لقبی است که به هرحال رسمیت خاصی ندارد . بله اگر لقب سر یا شوالیه یا هر چیز دیگری که بود جنبه رسمی داشت بله ولی این یک لقب اینترنتی است که تعدادی وبلاگ و سایت عکس و نوشته و مصاحبه هایی از من گذاشته بودند و در نهایت این اسم را برای من انتخاب کرده بودند بنابراین بعد از آن کنسرت سال هشتاد و چهار همچنین چیزی مطرح شد اما میخواهم بگویم عزیزان من همیشه دست بالای دست بسیار است من به شدت مخالفم با پادشاهی - شاه خوانندگان یا پادشاه پاپ مثلا یا امپراطور و گلادیاتور جالب اینجاست که  همه میدانند همیشه وقت چه قدر پر بوده است در نتیجه هیچ وقت وقت نداشتم به این لقب ها حتی فقط و فقط فکر کنم . یک چیز دیگر اینکه رفتم در اینترنت دیدم که سی دی های کنسرت من را دارند به صورت اینترنتی می فروشند که در واقع این کنسرت تهیه کننده اش من خودم بودم بنابراین اگر فروشی هم باشد که نیست و من خودم به شخصه بیشتر به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار می دهم و احساس می کنم آنان برای فروش بیشتر سی دی هایی که بدون اجازه می فروختند و تبلیغ این لقب را به من داده اند که این هم می تواند یک دلیل باشد نمی دانم چرا این اتفاق افتاده نمی دانم .

( پیمان رسولی با خنده ایی معنا دار و طنز گونه ادامه میدهد )

به هرصورت از آنان تشکر می کنم دستشان درد نکند و اینها کاری کردند که من اگر سال ها گیتار هم نزنم دیگر احتیاجی به تبلیغات نداشته باشم .

مسئله دیگر در رابطه با سرعت و دقت زدن در ایران :

بگذارید یک سری آماری را بنده فاش کنم فکر میکنم هیچ کس تا حالا در ایران فاش نکرده یا اینکه این اطلاعات موجود نبوده است .این آمار را من از کتاب های بازاریابی و سیستم مدیریت گرفتم و جالب اینجاست که این تحقیقاتی که انجام شده و نتیجه آماری که میدهم خدمتتان اساسا بر مبنای موسیقی و آزمایش هایی که بر روی موسیقی انجام شده بعضا به دست آمده است . جالب اینست که موزیسینی ندیده ام که تسلط بر این مطلب داشته باشد . پس بگذارید برای اولین بار مطرح کنم . امیدوارم تاثیر خیلی مثبتی داشته باشد . من یادم است که خانم دکتر لیلی افشار برای اوین بار که به ایران تشریف آوردند اولین جمله ایی که گفتند این بود در این سمینار من نمی دانم چرا در ایران تکنیک همه را کشته است هیچکس به نوانس توجه ایی نمی کند و اتفاقا با گیتارشان مثال هم زدند یعنی در واقع آن آهنگ معروف آستریاس را اجرا کردند و یک مرتبه با یک لحن ثابت از لحاظ موسیقی و یک مرتبه هم با قوی و ضعیف شدن قطعه پس این قوی و ضعیف شدن ها یعنی نوانس پس نواس یعنی دت و ضعف قطعه یا قوی ضعیف شدن آهنگ یا دینامیک قطعه هم گفته می شود .این دینامیک یعنی چی ؟ یعنی اینکه به ترتیب تدریج قوی شدن به تدریج ضعیف شدن یکباره قوی شدن و یکباره ضعیف شدن خیلی قوی شدن خیلی خیلی قوی شدن خیلی ضعیف شدن تاکید روی جمله موسیقیایی یا نت عدم تاکید ضد ضرب تمام اینها هست که به موسیقی حس می دهد و این حرف حرف دکتر افشار بود که می گفت چرا در ایران تکنیک همه را کشته است ولی هیچکس به نوانس توجه نمی کند این خیلی مهمه و این طرحش را برای اولین بار در ایران خود من مطرح کردم و دوست دارم به نام خودمن ثبت شود چرا چون من از کتاب هایی که ربطی به موسیقی نداشتهاند گرفته ام و غافل از اینکه رد خارج از کشور خود این امار و اطلاعات از روی موسیقی گرفته شده است . ببینید قبل از هرچیز این را عرض میکنم خدمتتان تکنیک می تواند شامل انگشت گذاری های پیچیده شود مضراب زدن های مشکل باشد دقت مضراب ها مشکل باشد و ممکن است شامل سرعت زدن باشد سرعت بالا زدن باشد و الی اخر به هر صورت هر تکنیکی در هر سازی از تنبک بگیری تا دف - تنبور گیتار تا پیانو گرفته و هر چیز دیگر در هر سبکی فرق نمی کند من صحبتم کل هم این است که حتی در سینما و هنرهای تجسمی هم مصداق دارد و هیچ فرقی نمی کند این چیزی که می خواهم بگویم خدمتتان در هنر هرگونه تکنیکی باید در خدمت گویش هنری باشد اگر غیر از این باشد مفهوم اش این است که به هنر لطمه وارد شده است . یعنی چی ؟ خیلی مهمه خیلی خیلی تاکید دارم روی این بحث شما آثار اولیه پاکو دولوچیا را گوش کنید یا در موسیقی کلاسیک یا رمانتیک یا باروک دقت کنید از پاساژهای سرعتی همیشه استفاده شده است . ولی شاید ما هیچ وقت توجه نکردیم  .

--------------------------------------------------------------------------------------------

با تشکر مهربد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد