موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

رقص ( ۳ )

رقص ( ۳ )

والس شاید تنها رقصی است که هم موسیقی عامیانه و هم موسیقی عالمانه در گستره آن هنر نمایی کرده اند زیرا بدان گونه که میش شی یون نوشته است (( والس خصوصیاتی دارد که هم موسیقی احساسی و هم موسیقی پر پیچ و خم و منطقی را در خود می پذیرد و در هر حال ویژگی رقص بودنش را در فرمان های گوناگون از دست نمی دهد ))و به همین علت آهنگسازان آثار کاملا متفاوتی را سمفونیک - باله و اپرا با والس ساخته اند والس  می تواند زمینه ایی برای یک قطعه موسیقی ساده و معمولی باشد یا قطعه ایی بسیار لطیف و پر احساس و حتی میتواند در بیان اندیشه ایی معقول و منتقی در دنیای موسیقی به کار برود که لیست و شونبرگ چنین کرده اند .

در قرن هیجدهم و خصوصا در اوج دوران رمانتیک رقصهای دیگر مانند پولونز و مازورکا که هردو اصل و ریشه لهستان را داشتند در سراسر اروپا محبوبیت و شهرت یافتند . پولونز رقص درباری شد و مازورکا با آنکه در پیچیدگیها و ریزه کاریهای بسیار دارد در میان مردم جای خود را باز کرد . تله مان  - باخ - شوپن - لیست و دیگران پولزهای زیادی ساخته اند . شوپن نیز از تجربه های گذشتگان بهره برد و مازورکا هایی ساخت که از نظر هارمونی ابتکاراتی دارد که نشانه هایی از این تحولات  را در بعضی از آثار  و آهنگسازان بعد از او می توان یافت .

پولکا نیز رقصی دو ضربی مخصوص روستائیان سرزمین چک است  در موسیقی مغرب زمین راه یافت و صحنه موسیقی دیورتیسمان را هرگز ترک نکرد . در قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم درآن سوی اقیانوس رقص های جدیدی به شکوفایی رسیدند و ایالات متحده آمریک که جایگاه اقوام و ملل متعدد بود و هست فرمهای جدیدی مانند راگتایم فوکوس تروت چارلیستون یوگی و وگی ابداع شد و در آمریکای لاتین نیز رقصهایی مانند تانگو و سامبا و غیره ظهور کردند .

بعضی از آهنگسازان قرن بیستم از رقصهای جدید در تحول رنگ آمیزی آثارشان بهره گرفته اند . استراوینسکی خصوصا به ریتم رقصهای جدید توجه داشت و در این محدوده راگ تایم را برای یازده ساز ( در سال 1918 ) - تانگو برای پیانو را (در سال 1940) ساخت که این آهنگ در سال 1953 برای ارکستر نیز تنظیم شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد