موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

آهنگساز : ژان میشل آندره ژار

ژان میشل آندره ژار

معمار موسیقی الکترونیکی

ژان میشل آندره ژار در 24 ماه آگوست سال 1948 میلادی درشهر لیون کشور فرانسه به دنیا آمد . ژان فرزند هنرمند و آهنگساز بزرگ و معروف هالیوود موریس ژار آهنگساز فیلم هایی همچون محمد رسول ا... - لورنس عربستان وفیلم های معتبر دیگری میباشد.

ژان از همان ابتدای زندگی از پدر موسیقیدانش دور افتاد و تنها با مادرش در فرانسه زندگی میکرد علت این جدایی مسافرت پدرش به آمریکا جهت فعالیت موسیقیایی در سینمای هالیوود بود. او در ابتدا علاقه چندانی به موسیقی نشان نمیداد حتی برای این بی انگیزگی و تمرین نکردن ها از بازی های دوران بچگی توسط استاد و مادرش محروم میشد . مادرش با مشورت پدر تصمیم میگرد تا او را نزد مربی دیگری جهت تعلیم پیانو بفرستد . در سال 1957 میلادی مدیریت مادر در زمینه استعداد فرزندش به نتیجه میرسد واستاد جدید موفق به ایجاد شور وشوق و علاقه وافر در ژان میشود .این انگیزه تا آنجا در او ایجاد میگردد که ژان در نوجوانی موسیقی را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می نماید . به این ترتیب ژان میشل آندره ژار فرزند آهنگساز نامی هالیوود به کنسرواتور پاریس قدم می گذارد .

بهترین اقدام برای شروع فعالیتهای موسیقی یک موزیسین تحصیلات آکادمیک میباشد که ژان آن را به خوبی و با خوش نامی به پایان رسانید .

حال دیگر وقت آن رسیده بود که او از تحصیلات اکادمیک خود بهره برداری و در عین حال کسب تجربه اندوزی به طور حرفه ای کند تا در آینده ایی نزدیک جا پای بزرگان موسیقی همچون پدرش بگذارد .

دیدن برنامه

Danny Logan & The Pirates

در سال 1964 کافی بود تا انگیزه ایی مجدد برای همین منظور را در او به وجود آورد تا با دوستانش اقدام به تشکیل گروه موسیقی

Mystere IV

در همین هنگام موفق به دریافت جایزه اول جشنواره خیابانی موسیقی پاریس گردید .

سه سال بعد در سال 1967 میلادی او گروه جدیدی را به نام

The Dustbins

تاسیس نمود و با آن گروه در قسمت کوتاهی از فیلم

Des Garcon Et Des Filles

شرکت کرد.

حالا نوبت به برگزاری تورهای هرچند کوچک کنسرت در اطراف و حوالی نورماندی رسیده بود .این یعنی آغاز یک اعتماد به نفس بزرگ واعلام حضور هنرمندانه و بلند پروازانه ژان و گروهش بود.

در سال 1968 ژان میشل پایان نامه خود را تحت عنوان " فاوست در ادبیات و در موسیقی" با بهره گیری از گوته شاعر و برلیوز آهنگساز برجسته قرن نوزدهم میلادی فرانسه به تحریر در آورد .

سپس از کنسرواتوار فرانسه جدا و دوران تحول موسیقی را در خود جستجو کرد.پیر شافر رییس شرکت تحقیقاتی

G.R.M

که کارش تحقیق و مطالعه علمی و عملی در باره استفاده موسیقی و صوت از پیش ضبط شده در آهنگ سازی و تولید ابزار ها و پنل های تولید - پردازش و میکس صدا بود از ژان دعوت به همکاری کرد و این همان دوران آشنایی او با تحول در موسیقی بود .

در همان روزها یعنی سال 1968 میلادی سال انقلاب دانشجویی در پاریس شکل گرفت و در بیشتر کشور های اروپایی هنرمندان به خصوص جوانان سعی در ایجاد فضاها و فرم های به دور از سنتهای دوره ایی و تکراری داشتند . همان موقع ژان در برنامه تحقیق پیر شافر شرکت میکند و اینگونه با روش های الکترو آگوستیک در موسیقی آشنا میشود.ژان دیگر میدانست چگونه با نوار الکترونیک ازاصوات و موسیقی های آماده جدا نوعی موسیقی کامل و یکسان را بسازد .

در همین حین آهنگ

Happiness is a Sad Song

را برای خانه فرهنگ تهیه نمود که این کار به طور رسمی پخش نشد . ژان در سال 1969 موفق شد تا اولین کار هنری حرفه ایی موسیقی خود را به نام

La Cage

و یک سال پس از آن در سال 1970 میلادی اثر دیگری را تحت عنوان

Erosmachine

را ضبط و پخش نماید. در پی این آثار او از شرکت

G.R.M

جدا میگردد و در گروه

Triangle

مشغول به ساخت جلوه های صوتی الکترونیک میشود.

یک افتخار ماندگار برای ژان ثبت میگردد و آن اجرای برنامه زنده به عنوان جوانترین هنرمند در برنامه بازگشایی اپرای

Palais Gardnier

پاریس اجرای اثری هنری و موسیقیایی به نام

Aor

که در زبان عبری به معنای نور می باشد .این کار هنری از هفت قطعه برای هفت رنگ رنگین کمان آماده گردیده وطراحی رقص آن توسط نورمن اشموکی انجام شده بود.

ژان کوچلوی سابق که میل و رغبتی به موسیقی نداشت اکنون در سن 58 سالگی با چهره ایی جوانتر از سن واقعیش به عنوان یکی از پیشگامکان و پر تجربه ترین موزیسین در سبک موسیقی الکترونیکی مطرح میباشد. او از نوآوران و بدعت گذاران برگزاری کنسرت های زیبا و رویایی در فضای آزاد به وسیله نمایش نورهای لیزری و آتش بازی به همراهی موسیقی با معماری و محیط اطراف و پیرامون می باشد.

به این ترتیب باید گفت ژان به خوبی توانسته با استناد بر موسیقی کلاسیک رابطه محکم و قوی را بین موسیقی الکترونیکی و هنر معماری ایجاد نماید .

نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد