موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

رقص : فادانگو

رقص

فاندانگو رقص کلاسیک وعاشقانه اسپانیا اما سرشار از شوق

فاندانگو نوعی رقص است که در کشور اسپانیا از محبوبیت عام و فراگیری برخوردار می باشد و از مجموعه مالاگنیا به حساب می آید .آرام و در عین حال شاد ومفرح دارای زیبایی ها و ظرافتهای خاص خود تا آنجا که اکثر مردم کره خاکی را جذب نموده است.

بعضی ها بر این باورند که این نوع رقص با وجود برچسب اسپانیا بر روی آن اصالتی از آمریکای جنوبی دارد ولی با این وجود بیشتر دنیا فاندانگو را با موسیقی مربوط به آن متعلق به اسپانیایی ها میدانند .به هر جهت این اسپانیایی ها هستند که بهتر از هرکس دیگری فاندانگو را اجرا میکنند. مردم کشور اسپانیا با شنیدن موسیقی آن سر از پا نمیشناسند و با ذوق و شوق فراوان به پایکوبی و خوشحالی میپردازند.

رقصی در عین کلاسیک بودن شاد و مفرح که در دنیای امروز به یک رقص عاشقانه تبدیل شده است .

در این نوع رقص یک زوج مرد و زن رقاص اجرا کننده برنامه می باشند .

فاصله های معین و سکوت های ناگهانی رقاص ها که در همین مدت زوج اجرا کننده شروع به خواندن آواز می کنند.

در موسیقی آن از وسیله ایی از نوع پرکاشن به نام قاشقک یا کاستانت که از منبع شرقی الهام گرفته و توسط یونانی ها و رومی ها در اسپانیا پایه گذاری شد استفاده میگردد.

اولین هدف نهادینه شدن توکه فاندانگو که از تعدادی پایه های رقص کلاسیک اسپانیا ساخته شد همراهی آن با رقاص بود.

با توجه به اینکه فاندانگو از فلامینکو تاثیر می پذیرد .در اسپانیا هر ناحیه بسته به سلیقه و شوق هنری و محلی خودشان سرشار از الهامات فلامینکو نوع رقص فاندانگو را به وجود آورده و شکل داده اند .

به همین جهت هر منطقه و مکان مشخصی فرم و شکل خاصی را از رقص فاندانگو ارائه می دهند .

درباره آوازهای فاندانگو باید اعتراف نمود که این آوازها دارای ریشه عربی هستند که دارای تاریخ پیدایش جالب توجه ایی می باشد. در زمانی که مورها به اسپانیا می آیند و آن کشور را به اشغال خود در می آورند این آواز ساخته می شود . آواز و رقصی که در اندلسیا به وجود آمد و دیری نپایید که پا را از اسپانیا فراتر گذاشت وتمام دنیا را تحت تاثیر خود قرار داد و طی سالهای متمادی و قرن ها بعد به شکل ها و انواع مختلف در آمد اما همان اصالت و ریشه قدیمی محفوظ نگه داشته شد .

درباره این توکه باید نوشت که در شمال سر آغاز و سرفصلی برای خواندن ترانه های دسته جمعی شد ولی در جنوب موقعیت به گونه دیگری رقم خورد آنطور که توکه های :

Taranta - Minera - Malaguena - Rondena - Granadina - Cartagenera

در تمامی کشور اسپانیا به وجود آمدند که آنان را خوانده و اجرا می کردند .توکه هایی که به عنوان سنت شناخته شده بودند و آنان را با نام های محلی در اذهان به جا گذاشتند .

در تاریخ دهه های اول قرن بیستم اجراهای سطح بالای این توکه آنچنان پرطرفدار گشتند که بقیه توکه ها به زیر سلطه فاندانگو در آمدند .

فاندانگو از دید کارشناسان و به خصوص نوازنده های گیتار که بیشتر با این نوع موسیقی و رقص همراه هستند به دو طبقه تقسم بندی شده اند . اول فاندانگوهای اصیل زاده ها واعیان ها یا همان بزرگان که بسیار غنی و پر معنی بودند و نوازنده میتواند در فضای کمپاس بسیار راحت و آزاد عمل نماید و دوم فاندانگوی سراسر ریتمیک که با آن ها میشد هم آواز بخوانند و هم برقصند.

ترانه ها و شعر های آواز فاندانگو دارای تنوع زیادی می باشند به حدی که چنان تاثیر بر روی مضمون فاندانگو میگذارد که به دو قسمت جدی و غیر جدی تبدیل می شوند . آوازهایی که از خوش باوری ها و سادگی ها همچنین خیانت های دردناک و غم انگیز سخن به میان آرده و قالب جدی تری را به آنان می دهند و گونه دیگر که با آوازهایی بامتلک پرانی ها و شوخی های طعنه آمیز به شکل و شمایل غیر جدی در آمده و مورد استفاده قرار میگیرند .

در پاسخ هر منطقه به فاندانگوی منطقه دیگری به خصوص در فاندانگوهای بزرگان و نجیب زادگان یا همان فاندانگوی اعیان ها اغلب یک نکته مهم و یا مزاح آمیز و دارای کنایه برای تایید آورده میشود و در جواب همه حاضرین کلمه:

"OLE"

فاندانگو امروزه با وجود گذشت تاریخ دیرین و کهن آن بیشتر از آوازش - به عنوان یک رقص برای تمام اقشار و تمام دنیا ولی در قالب های مشخص خود می باشد.

رقصی کلاسیک از اسپانیا که نوع و ترکیب زوج رقاص آن مورد توجه محافل هنری و حتی عاشقانه قرار گرفته است.

را بر زبان جاری میسازند تا نوازنده با نواختن راسگوادو و چند فالستا به قطعه بعدی شعر و ترانه برود .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد