موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

فیروز ویسانلو بدون استاد نوازنده گیتارشد

فیروز ویسانلو 

 

فیروز ویسانلو بدون استاد نوازنده گیتارشد

فیروز ویسانلو نوازنده چیره دست سالهای اخیر موسیقی ایران در سال 1350 در شهر تهران متولد شد . پدر و مادرش اهل خطه سرسبز شمال می باشند .پدر فیروز از نوازندگان نخبه و برجسته ویلون در استان زیبای گیلان و با سابقه در زمینه مدیریتی موسیقی هستند . مدیریت مرکز موسیقی استان گیلان و عضویت در شورای موسیقی صدا وسیما شهرستان رشت از سوابق عالی مدیریتی پدرش به حساب می آیند .پس باید نتیجه گرفت فیروز از یک محیط پراز نواها و درکنار اصول و مبنا ها در موسیقی به این نقطه رسیده است .

فیروز تحصیلات خود را در دوره دبیرستان در رشته ریاضی فیزیک به پایان رساند . اما برای یادگیری موسیقی با وجود اینکه به دانشگاه موسیقی هم نرفت پایانی نگذاشت .

در زمان کودکی در خانه آنها سازهای مختلفی همچون ویلون - تنبک و سنتور وجود داشت و حتی او در یک سالگی یک ساز گیتار هدیه گرفته بود . با این حساب باید نوشت که خیلی از چیزها برای ا و فراهم و آماده بود اما همت و پشت کاری لازم بود که در صورت نبود آن با بیشترین امکانات هم به هیچ کجا نمی رسید .

فیروز این پشت کار را در ابتدا با فراگیری منظم ساز ملودیکا و سپس کیبورد و پیانو نشان داد .

فیروز ویسانلو به سن 11 - 12 سالگی می رسد وعلاقه او نسبت به ساز گیتار و آن هم سازی که در یک سالگی هدیه گرفته بود روز به روز بیشتر میشود .

پدرش با وجودی که نوازنده برجسته ویلون بود اما تجربه آن چنانی در زمینه نواختن گیتار نداشت . از طرف دیگر هم با توجه به نبود استاد و منابع و امکانات لازم در زمینه موسیقی در گذشته نه چندان دور شمال کشور فیروز خود معلم خود می شود و با ممارست و تمرین گیتار را تاحد زیادی خودش بلد می شود .بعد از مدت زمانی برای اولین بار با آقای فرزاد دانشور از اساتید فعلی دانشگاه تهران کار با گیتار را به صورت شاگردی شروع می کند.

چند سال بعد به تهران مراجعت و زیر نظر استاد پرآوازه آن دوران در گیتار پاپ جاز آقای بهمن نفتچی به فراگیری بیشتر و پربار کردن اندوخته هایش می پردازد .

برادران وذن و سپس بهداد مقدسی از مربی های او می گردند .

فیروز در صدا و سیما ی مرکز گیلان چند کار آهنگسازی و تنظیم انجام داد و حتی به عنوان خواننده لوح تقدیر دریافت نمود .

مدتی بعد به کیش و به دنبال آن به دبی میرود و درآنجا به زندگی با گیتارش می پردازد .

بعد از تحولات سیاسی دوم خرداد سال 76 در ایران و با توجه به آزادی عمل ها و اصلاحات که در آن دوران بیشتر برسر زبان ها بود موسیقی پاپ در ایران بعد از انقلاب شکل و جان تازه ایی میگیرد . محمد اصفهانی شادمهر عقیلی خشایار اعتمادی عی رضا عصار حسین زمان قاسم افشار نسل اول خوانندگان پاپ در بعد از انقلاب به حساب می آیند . برگزاری کنسرت ها و روز به روز افزایش کاست ها و خوانندگان به طرز غیر قابل باور در کشور ایران نشان از تحولات در تفکرات بر موسیقی اپ بود .

این تحولات باعث شد تا فیروز ویشسانلو هم بتواند همگام دیگران البته هنرمندان واقعی پاپ نظیر عصار و اصفهانی در ایران به فعالیت بپردازد .

اوج هنر فیروز نامیان تر می شود . ظرافت ها و تکنیک هاییش در نواختن ملودی ها بسیار نظرات را جلب می کند .

در سال 1378 برای حضور در کنسرت علی رضا دعوت می شود . او دیگر از اعضای ثابت در برنامه های عصار می گردد .

از جمله آلبوم هایی که در آن ها فعالیت داشته می توان به :

غریبه فریدون - برکت محمد اصفهانی -عشق الهی عصار - مانی رهنما - حامی - نیما مسیحا - محمد خاکپور اشاره نمود .

ویسانلو را باید جز نوازندگانی دانست که همیشه با سازش لحظه لحظه های زندگیش را ساخته است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد