موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

موسیقی و نامداران

آشنایی با نامداران موسیقی

خواننده : الویس پریسلی

یک ربع قرن از درگذشت الویس پریسلی می گذرد .

در سال 1955 اولین کار موسیقی انفرادی خود را عرضه کرد و تا سال 1977 که در 42 سالگی براثر مصرف بیش از حد قرص های خواب آور در گذشت,حرف اول را در عرصه موسیقی پاپ وراک جهان می زد.

بر اساس یک سری از گفته ها,هنگامی که الویس پریسلی اولین اثر موسیقی خود را در تابستان سال 1955 ارائه داد,تنها یک سال از آشنایی او با دنیای موسیقی گذشته بود. او در طی تابستان قبل از 1955 به صورت آماتور برای شرکت ((سان ریکوردز)) در شهر ممفیس فعالیت میکرد و برای خواندن چند ترانه برای مادرش (به عنوان هدیه روز تولد وی)چهار دلار دریافت کرد. سام فیلیپس , رئیس گروه ((سان ریکوردرز)) با مشاهده او,صدای سیاهپوستی را در جسم یک سفید پوست یافته بود. از این رو سال بعد,از این جوان 28 ساله که در آن هنگام راننده کامیون بود,دعوت کرد تا به استودیو باز گردد.

الویس پریسلی از موسیقی به عنوان دعوتی آشکار برای رهایی استفاده می کرد و جوان ها نیز او را در این عرصه بر بالای دستان خود قرار داده بودند.

چشم های خمار,لب ها وصدای وی جوان ها را دیوانه کرده بود و فضایی را فراهم آورده بود که بسیاری از خوانندگان جوان به تقلید از وی روی آوردند. الویس پس از مدتی,در سال 1958 برای خدمت نظام وظیفه وارد ارتش شد.او به آلمان سفر کرد و میلیون ها نسخه از آثار خود را در قالب صفحه به فروش رساند.سپس با ((پریسیلا بیولیون))ازدواج کرد واندکی بعد از او جدا شد. ثمره این ازدواج دختری بود که سال ها بعد ,همسر مایکل جکسون شد;هرچند که بعدا کارشان به طلاق و جدایی انجامید.

آثار الویس پریسلی در هنگام حیاتش,بیش از نیم میلیارد دلار به فروش رسید و فروش بالای نوارها و سی دی های او همچنان در تیراژ بالا در سراسر جهان ادامه دارد.

در سال های پایانی,چنین به نظر می رسید که الویس از نوع موسیقی خود خسته و دلزده شده و از ویژگی های سابق تنها حرکات موزونش باقی مانده است. عمر او خیلی کوتاه بود و در جوانی با دنیای فانی وداع کرد . روزی جسد وی در چهل و دو سالگی که اضافه وزن بسیار داشت و از داروهای پارانوئید استفاده میکرد در حمام عمارت با شکوهش در شهر ممفیس (که به((گریس لند))معرف بود)یافت شد.مرگ وی اندوه بسیاری به وجود آورد.گرچه خود او از صحنه روزگار محو شد اما صدایش برای همیشه جاودان ماند.

آهنگساز : اننیو موریکونه

آهنگساز : اننیو موریکونه

ENNIO MORRICONE

انیو موریکونه در سال 1928 میلادی در شهر رم پایتخت زیبای کشور ایتالیا متولد شد . انیو در شهر زادگاهش به تحصیل پرداخت . در ابتدا نواختن ترومپت و آهنگسازی را تحت نظر گوفردوپتراسی

موریکونه برای تنظیم ترانه های پاپ ایتالیایی در حالی دعوت به همکاری شد که وی فقط قصد داشت به ساخت موسیقی کلاسیک مدرن بپردازد و در عین حال با موسیقی پاپ ایتالیایی هیچ آشنایی نداشت .

از موفق ترین آثار او در پاپ می توان به ترانه

اننیو موریکونه

انیو از سال 1962 شروع به نوشتن موسیقی برای فیلم کرد و در ضمن آن به کار بر روی آهنگسازی و تنظیم موسیقی کلاسیک پرداخت .

در سال 1964 با سرجیو لئونه و برناردوبرتولوچی همکاری پر سر و صدایی که منجر به شهرت این کار انجامید برای فیلم به خاطر یک مشت دلار که بعد از آن با تعدادی وسترن دیگر ادامه دار شد

در سال 1968 انیو بیشتر به آهنگسازی فیلم پرداخت و جالب اینکه در طول یک سال بیست موسیقی متن فیلم ساخت . به جرات می توان گفت بیشتر شهرت او مدیون فیلم های وسترن ایتالیایی (وسترن اسپاگتی) می باشد .

در چیدمان نوازندگان او می توان آلساندرو السندرونی دوست زمان کودکی او اشاره کرد که در نواختن ساز های بادی کوچک (فلوت و فلوت مجار) از تبهر خاصی برخوردار بود .

موسیقی او در فیلم های وسترن به دلیل بسیار نو و تازه بودن و ساز بندی بسیار خلاقانه و نا متعارف و حساب شده (استفاده از بلز

تکنیک های صوتی زیبا علت موفقیت او در صحنه های نمای نزدیکی که در آن شخصیت ها یکدیگر را برانداز می کنند و منتظر حرکتی از جانب یکدیگر هستند در تحرک زیاد این نما ها و صحنه ها بود .

صحنه پرتحرک بعدی را با تاکید های مناسب قویتر کرده و حرکتی را که به سرعت برق پایان میابد را به یاد ماندنی می کند .

حس غریزی موریکونه در موسیقی موجب شده که در شدت حالت افسانه ایی قهرمان های بزرگ و بی نظیر موفق باشد .

موسیقی روزی روزگاری در آمریکا علاوه بر تم کند اصلی در جاهایی با موسیقی رقص متعلق به آن دوران جایگزین می شود و همچنین در آن از سازهای نامتعارفی مثل بانجو و پن فلوت

توانایی آشکار او در ترکیب عناصر مهمل باب روز با فضاهای محترم حماسی و مذهبی او را به موسیقی دانی بی رقیب مبدل ساخته است .

در میانه ده هشتاد 80 جان زورن آلبومی با موسیقی موریکونه تهیه کرد .

در سال های اخیر موریکونه با هنرمندان موسیقی بین المللی همکاری دارد از جمله دولچه پونتس خواننده پرتغالی در سال 2003 و یو بو ما نوازنده ویولن سل گروه

اجرای اثری از موریکونه برای آغاز کنسرت گروه متالیکا (

در سال 2006 با ساخت قطعه ایی زهی آماده حضور افتخاری در جدیدترین آلبوم گروه موریسی می شود .

GOFFREDO PETRASSI (1904-2003) آهنگساز و مدرس موسیقی کلاسیک مدرن و رهبری کر را در کنسرواتور سانتا چچیلیا (SANTA CECILIA) آموخت .SE TELEFON ANDO در سال 1966 که توسط MINA مینا خواننده ایتالیایی متولد 1940 اجرا گردید و هنوز از ترانه های محبوب ایتالیا به شمار می رود اشاره کرد ., کرد ., گیتار الکتریک , ساز دهنی و آوای دور دست زنبورک) بسیار مشخص و برجسته بود .PAN FLUTE استفاده کرده است .VIRTUOSO در سال 2004 که هر دو آلبوم هایی از موسیقی کلاسیک او به همراهی ارکستر سمفونیک رم به رهبری موریکونه اجرا کرده اند .METALLICA) و همچنین در سال 2005 با ارکستر سمفونیک رم به اجرای تور در شهر های نیویورک , بیلبائو اسپانیا , براتیسلاوا در مجارستان و توکیو پرداخت .

نوازنده : جیمی هندریکس

نوازنده : جیمی هندریکس

JAMES MARSHALL HENDRIX در ۲۷ ام نوامبر سال ۱۹۴۲ در ایالت سیاتل امریکا متولد شد.

ابتدا مادرش او را

جیمی اولین گیتار خود را به قیمت پنج 5 دلار که یک گیتار دست دوم بود در سن شانزده 16 سالگی خریداری کرد .

آغاز تحولات اساسی در زندگی او و گیتار بهترین بهانه برای راحت تر اذیت کردنش توسط پدر و مادرش

بعد از آن نوبت به مرگ مادرش در سال 1958 میلادی رسید .

یک سال پس از مرگ مادرش در سال 1959 اولین گروه موسیقی خود را با نام

هندریکس به سربازی رفت و تنها یک سال بیشتر خدمت نکرده بود که در حین آموزش دوره آموزشی چتر باز جنگی به خاطر یک فرود ناموفق پایش شکست و از خدمت معاف شد .

جیمی سال های پیش روی زندگیش را در کلوپ های سپری می نمود .

در سال 1964 به همراهی ISLEY BROTHERS اولین کار استودیویی خود را ضبط کرد که حاصل آن« آهنگ مشهور TESTIFY بود . ERNIE ISLEY گیتاریستی از خود او جوانتر گذراند و ERNIE برای هندریکس یک گیتار FENDER خریداری نمود .

ISLEY

((او توی هال خانه در حالی که ما سر شام بودیم و پشتش به ما بود گیتار می زد بدون آن که از آمپلی فایر استفاده کند .

احساسی که او به ما منتقل می کرد یک احساس خاص بود وقتی او را نگاه می کردیم مثل این که داری تو چشم یک بچه نگاه می کنی )) .

وی در میان سفید پوستان به عنوان یک سیاه وحشی طرفدارانی را به خود جذب کرد . سیاهان در اول راه او را یاغی و کسی که به موسیقی گذشتگان آنان بی احترامی کرده می شناختند .

جیمی هندریکس با این اوضاع باز هم بر موزیسین های دوران بعد از خود تاثیر گذاشت .

وی به عنوان یک موزیسین و نوازنده گیتار و همچنین ایفا کننده در تالار افتخارات

هندریکس خجالتی و گوشه گیر بود . ترکیب گیج کننده تکنیک های استفاده شده در آهنگسازی قدرت تصور فضا های صوتی

هندریکس در پایان سال 1968 در

هندریکس پیش از این کار علتش را چنین توصیف کرد : (( من میتوانم تمام شب را اینجا بشینم و هی بگم متشکرم

بالاخره هندریکس در سال 1970 در سن 28 سالگی از این دنیایی که خسته شده بود برای هیشه کوله بار سفر بست و رفت .

جالب اینکه بعد از مرگ او تنها 3 آلبوم استودیویی به یادگار مانده است و هر سه آن ها در طول یک و نیم سال تولید شده که این نتیجه عمر کوتاهش بود . آلبوم اول

به یاد دارد که جیمی به طور مداوم در منزل مشغول تمرین و حتی بدون آمپلی فایر به زیبایی و عالی گیتار می نواخت چنانچه ISLEY می گوید : ROCK AND ROLL ثبت شده است ., ابتکار و خلاقیت را پایه موسیقی مبتنی بر احساساتش قرار داد .MONTEREY POP FESTIVAL گیتارش را سوزاند و یکی از تاریخی ترین کنسرت های راک را به وجود آورد ., متشکرم , متشکرم ... من میخوام بدزدمتون اما نمیتونم , پس چیزی را که بیش از هر چیز دوسش دارم اینجا قربونی می کنم ... این تنها کاریست که می توانم انجام دهم . )) سپس فریادی کشید و گیتارش را آتش زد .ARE YOU EXPERIENCED آلبوم شاعرانه و دوم از او BOLD AS LOVE و سومین و آخرین آلبوم که آلبومی حماسی بود LADYLEND ELECTRIC نام داشتند .

جیمی هندریکس دورانی را با

Jonny Allen نام گذاری نمود ولی پدرش که در بدو تولد JIMI در ارتش مشغول خدمت بود بعد از چهار سال نام اورا تغییر داد ., با سختی ازدواج نمود و سپس جدا شد .ROCKING KINGS تشکیل داد .